• Check je bandenspanning

    Rubber is poreus. Een band verliest daardoor 0,1 bar spanning per maand. Als je met onderspanning rijdt, dan vervormt je band en heb je minder grip op de weg. Ook verbruik je meer brandstof, slijten je banden sneller en is het slechter voor het milieu. Pomp daarom regelmatig – liefst één keer per maand – je banden op.

    WAT IS DE JUISTE BANDENSPANNING
    Veel automobilisten vragen zich af wat de juiste bandenspanning is voor hun banden. Die vind je in het instructieboekje van je auto, of op de sticker aan de binnenkant van het brandstofklepje, of in de deurstijl. Twijfels? Rijd dan even langs bij een GJ banden

    Check je profieldiepte

    Met een profiel van 1,6 mm heeft een band bij hoge snelheid nauwelijks meer contact met het wegdek. Je banden kunnen het water op de weg niet meer goed afvoeren, je auto begint te glijden en wordt onbestuurbaar. Lees meer over de invloed van profieldiepte.

    HOE CONTROLEER JE DE PROFIELDIEPTE
    In het profiel van je band zit een profieldieptemetertje. Deze zit ter hoogte van de letters TWI (Tread Wear Indicator) op de zijkant van je band. Bij winterbanden staat er WWI op de band (Winter Wear Indicator). Is het profiel afgesleten tot aan de profieldieptemeter? Dan is het hoog tijd voor een nieuwe band.

    Check je banden op beschadigingen

    Bandenrubber droogt na verloop van tijd uit. Dat kan je zien aan kleine droogtescheurtjes in het profiel of op de zijkant van de band. Op de foto hieronder kun je dit duidelijk zien. Loop eens een rondje om je auto en controleer je banden op deze scheurtjes of andere beschadigingen.